Zadanie tejto šifry sa nachádza na externom serveri. Na riešenie potrebujete browser s Javascriptom.
Pre programátorov: Na riešenie šifry nie je nijak potrebné hackovať jej (preventívne celkom kvalitne obfuskovanú) implementáciu, nerobte to prosím.
Vyššie uvedené zadanie je korektné, kompletné a riešiteľné také aké je. Povráva sa, že vraj existuje aj iné zadanie: rovnako ťažké ale o čosi menej otravné. Kto správne hľadá, ten si ho časom nájde. A keď hovoríme správne, myslíme tým správne osempísmenné slovo. Keď ho budete vedieť, tak ho budete vedieť.
heslo: RICHARD
Názov šifry aj vizuál je odkazom na hru Sokoban. No keď sa ju chvíľu hráme, zistíme, že nie všetko je ako má byť. Dotlačiť kocky na diamanty nestačí, a navyše majú na sebe písmenká. Keď v prvom leveli zložíme slovo ČAS, dozvieme sa, že sme vyhrali, ale že sa dalo vyhrať aj lepšie. Iné slovo sa z tých písmen zložiť nedá, možno iná poloha slova? A skutočne, jedna iná poloha vedie k tomu, že sa dozvieme, že sme vyhrali úplne najlepšie a máme písmeno tajničky: K.
Prečo by ale rôzne polohy slova mali mať rôzne skóre? A prečo sú všetky levely posadené na tom istom pláne rozmerov 15x15, aj keď využívajú často len jednu jeho časť? A kde sme už videli takéto rozmiestnenie význačných políčok (diamantov)?
Pointou šifry je, že naraz hráme dve hry: Sokoban a Scrabble. Vyhľadaním "scrabble" v hernom vyhľadávači sa dala nájsť nová verzia hry, ktorá má diamanty farebné rovnako ako štandardná scrabble hracia plocha.
Ofarbená verzia Sokoban-Scrabble.
Na to, aby sme vyhrali level, musíme zo všetkých písmen zložiť slovo, a to tak, aby sme nahrali čo najviac bodov. V každom leveli je takéto umiestnenie slova práve jedno. Keď ho nájdeme, musíme ešte zahrať Sokoban (niekedy triviálny, niekedy fakt ťažký), aby sme kocky na príslušné miesta dostali. Každý level je taký, že optimálne scrabble-riešenie je naozaj dosiahnuteľné aj pri sokobanových pravidlách posúvania písmen.
Ak vyriešime dosť levelov na to, aby sme si doplnili medzery v tajničke, dostaneme KOD RICHARD.
Level 08 obsahuje časť jedného z levelov pôvodného Sokobanu, všetky ostatné levely sú naše originálne.
My sme najprv vygooglili stare slovenske bodovanie scrabble, ale nastastie sme to zistili ked nam jedno usporiadanie nechcelo vyhlasit za najlepsie.
Tak scrabble sme do konca netusili. Ako Sokoban maniak som skusal vsetky moznosti umiestnenia napisov v miestnostiach, kde tolko moznosti nebolo (1, 4, 6, 9, 10) a nastastie stacilo.
Použili sme hodnoty písmen z Scrabble, ktoré sa aktuálne predáva na Slovensku (viď https://sk.wikipedia.org/wiki/Scrabble), a práve jeden z dôvodov, prečo sme pridali ten medzikrok s verziou "už viem že je to Scrabble" bolo aj toto zjednoznačnenie -- ofarbená verzia priamo uvádza aj správne bodové hodnoty písmeniek.
Pekna sifra!
Ale mozem sa spytat, co viedlo autorov dat pismenkam ine hodnoty ako maju v klasickej Scrabble sade? Riesenie bolo skoro vzdy rovnake az na vynimky ako spominane 10.poschodie (ÚŽER vs ŽERÚ/REŽÚ). Podla mna to kvalite sifry moc nepridalo, akurat to bolo obcas zbytocne frustrujuce (ja som ju hral na neofarbenej verzii).
Toto bola pecka :-D, vďaka za túto šifru. Čistá Soko-ban nostalgia. A vďaka za nekonečné UNDO :-)
Tak už vím - ÚŽER (1. p. úžera = lichva). Ono je to i česky, ale slyším to prvně.
Jak se dosáhlo maxima na 10. poschodí?