Zadanie
Ako druhá skrížila vašu cestu za ultimátnou šifrovacou pomôckou Héra: kráľovná tuku,
bohyňa manželstva, rodenia detí a pečenia závinov. Ešte keby ste tak rozumeli tomu,
čo po vás chce.
- K oranžovej škatuli zober sedempísmenné synonymum končiace samohláskou. To ti určite pripomína mesto. Zober prídavné meno pre krajinu, kde leží a daj ho dokopy s anakondou. Zober priezvisko autora tohto dvojslovného pomenovania. Zober tretie z piatich.
- Zober priezvisko najznámejšieho výskumníka súvisiaceho s anakondou a tiež súvisiaceho s niečím podobným ako aritmetika, len známejším. Zober šieste zo siedmich.
- Zober štvorpísmenné slovo, ktoré nájdeš v aritmetike. Zober náradie slúžiace na ten účel. Zmeň jedno písmeno, aby si dostal názov operácie. Zober číslo súvisiace s Krétou a použi tú operáciu na jeho cifry. Výsledok použi ako index do oranžovej škatule.
- Z výskumníka a aritmetiky zober len písmená predstavujúce rímske čísla. Poskladaj z nich zmysluplné anglické slovo a prelož ho do slovenčiny. Zober druhé zo štyroch.
- Zober najznámejšieho Čechoslováka súvisiaceho s Krétou. Jeho krstné meno prelož tak, aby sa podobalo na výskumníka. Zober šieste zo siedmich.
- Zober hory, čo sa podobajú na Krétu odzadu. V ich okolí zober krajinu, čo sa podobá na výskumníka. Z nej zober toľké písmeno, koľko písmen má oranžová škatuľa.
- Zober štvorpísmenné slovo, ktoré sa dá prečítať na Kréte. Povedz ich v anakonde, a to tak, aby to slovo začínalo na niečo iné ako aritmetika. Z toho, čo dostaneš, vyrob niečo iné zmysluplné tak, že zdvojené písmeno nahradíš jednoduchým. Zober tretie z piatich.
- Zober anakondy, povedz ich všeobecnejšie na sedem. (Tu máš dve možnosti. Jedna má dole niečo, čo by mohlo byť v oranžovej škatuli, druhá nie. Chceme tú, čo nie.) Zober piate a sčítaj s prvým z oranžovej škatule, pričom dvadsaťsedem je A.
-
Slová "aritmetika", "anakonda", "výskumník", "oranžová škatuľa" a "Kréta" označujú päť konkrétnych slov, ktoré buď už viete, alebo viete, ako ich získať. Zvyšok textu treba brať doslova.
-
Táto metašifra sa snaží dosť výrazne odvolávať na jednotlivé šifry Hérinho kola. Štyrikrát sa v
zadaní vyskytuje každá z piatich rôznych fráz, ktoré symbolizujú názvy jednotlivých šifier: "aritmetika" je
šifra Výrazy, "anakonda" je šifra Dlhá, "výskumník" je šifra Vedecký článok, "oranžová škatuľa"
je šifra Black box (keďže, ako je dobre známe, letecké čierne skrinky sú oranžové) a "Kréta"
je šifra Bludisko.
Každá položka zadania popisuje výrobu jedného písmena tajničky. Vstupmi sú tajničky jednotlivých
šifier kola. Jednotlivé otázky s dosadenými odpoveďami sú rozpísané nižšie.
-
Ku zbroj zober sedempísmenné synonymum končiace samohláskou. (brnenie)
To ti určite pripomína mesto. (Brno)
Zober prídavné meno pre krajinu, kde leží a daj ho dokopy s Kanada. (Česká Kanada)
Zober priezvisko autora tohto dvojslovného pomenovania.
Zober tretie z piatich. (Tr(p)ák)
-
Zober priezvisko najznámejšieho Mário súvisiaceho s Kanada a tiež súvisiaceho s
niečím podobným ako florbal, len známejším.
Zober šieste zo siedmich. (Lemie(u)x)
-
Zober štvorpísmenné slovo, ktoré nájdeš v florbal. (orba)
Zober náradie slúžiace na ten účel. (pluh)
Zmeň jedno písmeno, aby si dostal názov operácie. (plus)
Zober číslo súvisiace s penalta a použi tú operáciu na jeho cifry. (jedenástka, 1+1=2)
Výsledok použi ako index do zbroj. (z(b)roj)
-
Z Mário a florbal zober len písmená predstavujúce rímske čísla. (M, I, L, L)
Poskladaj z nich zmysluplné anglické slovo a prelož ho do slovenčiny. (mill = mlyn)
Zober druhé zo štyroch. (m(l)yn)
-
Zober najznámejšieho Čechoslováka súvisiaceho s penaltou. (Antonín Panenka)
Jeho krstné meno prelož tak, aby sa podobalo na Mário.
Zober šieste zo siedmich. (Antón(i)o)
-
Zober hory, čo sa podobajú na penalta odzadu. (Atlas)
V ich okolí zober krajinu, čo sa podobá na Mário.
Z nej zober toľké písmeno, koľko písmen má zbroj. (Maro(k)o)
-
Zober štvorpísmenné slovo, ktoré sa dá prečítať na penalta.
Povedz ich v Kanada, a to tak, aby to slovo začínalo na niečo iné ako florbal. (nie anglické foam, ale francúzske mousse)
Z toho, čo dostaneš, vyrob niečo iné zmysluplné tak, že zdvojené písmeno nahradíš jednoduchým.
Zober tretie z piatich. (mo(u)se)
-
Zober Kanady, povedz ich všeobecnejšie na sedem.
(Tu máš dve možnosti.
Jedna má dole niečo, čo by mohlo byť v zbroj, druhá nie.
Chceme tú, čo nie.)
(topánky, druhá možnosť pripadajúca do úvahy sú korčule, tie ale majú dole nože)
Zober piate (n) a sčítaj s prvým z zbroj, pričom dvadsaťsedem je A.
(tu sa nám nechtiac vlúdila off-by-one chyba, správne má vyjsť m, nie n, ale to už snáď nikoho nezastavilo)